ROUTES

رمزنگاری و مخفی کردن فایل‌ها در لینوکس با Tomb

رمزنگاری و بک‌آپ از اطلاعات مهم در هر سیستمی اهمیت داره. لینوکس به‌طور پیش‌فرض از رمزنگاری پشتیبانی میکنه و ابزارهای خوبی رو برای اینکار در اختیار کاربر قرار داده. Tomb یک اسکریپت هست که انجام این کار رو بسیار راحت میکنه. Tomb یک پرونده رمزنگاری شده میسازه که میشه روی سیستم mount کرد و پرونده‌های مختلف رو توش قرار داد.

مزایای Tomb

چقدر امنیت داره

تنها چیزی که میشه با اطمینان در موردش صحبت کرد مرگ هست. اما Tomb امن است. سورس Tomb همیشه باز هست و با یکم دانش اسکریپت نویسی Shell میشه تغییرش داد. تمام ابزارهایی که Tomb ازش استفاده میکنه به صورت پیش‌فرض در لینوکس وجود داره، و Tomb چیزی از خودش اضافه نمی‌کنه.

نصب

تو آرچ Tomb از طریق AUR قابل نصب هست. می‌تونید از yaourt یا هر مدیر بسته دیگه‌ای برای نصبش استفاده کنید. برای توزیع‌های دیگه هم به این صفحه در مستندات Tomb مراجعه کنید. Tomb برای نصب نیاز به ZSH داره.

نحوه کار

به طور خلاصه، اول باید یک پرونده Tomb با حجم دلخواه بسازید (به همین میزان حجم میتونید داخل این پرونده، پرونده‌های مختلف خودتون رو ذخیره کنید). بعد یک کلید می‌سازید و برای کلید هم یک رمزعبور تعیین می‌کنید. و در آخر این کلید رو به پرونده Tomb متصل می‌کنید تا از این به بعد این پرونده فقط از طریق این کلید و اون رمزعبور باز خواهد شد.

برای ساخت پرونده‌ی Tomb از دستور dig، و از کلید -a هم برای مشخص کردن حجم پرونده استفاده می‌کنیم (حجم به مگابایت):

$ tomb dig -s 128 secret.tomb

این یک پرونده Tomb میسازه به اسم secret.tomb با حجم ۱۲۸ مگابایت.

حالا یک کلید میسازیم:

$ tomb forge secret.tomb.key

با این دستور یک کلید میسازید و در نهایت هم از شما یک رمزعبور میخواد که باید به دلخواه وارد کنید.

کلید رو به پرونده متصل میکنیم:

$ tomb lock secret.tomb -k secret.tomb.key

حالا برای باز کردن پرونده از دستور open استفاده می‌کنیم. برای باز کردن پرونده باید پرونده GPG رو هم با کلید -k به فرمان بدیم:

tomb open secret.tomb -k secret.tomb.key

برای بستن (umount) کردن پرونده از دستور tomb close استفاده کنید. بعدا میشه به همین ترتیب برای تغییر اندازه‌ی پرونده از دستور resize استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر man رو بخونید.